Robin och Pierre

en blogg som inte är rolig eller seriös, men som man ändå vill följa

PHD

Publicerad 2012-04-16 19:43:04 i Livet

Läkare. Välutbildade tjommar som ändå måste gissa sig fram till svaren.
Det faktum att allmänläkaren Klämberg gissade fel när jag skadade knät den första gången är föga förvånande. Den här gången hamnade jag dock hos en ortoped som nyligen börjat husera på Örebro rehabcentrum, dit det kommer många med idrottsskador. Utmärkt tänkte jag! Trots att han träffade mig samma dag som skadan inträffade, 5 veckor efteråt och hade en magnetkameraröntgen att utgå från så lyckades han inte ställa helt och hållet rätt diagnos. Gröngölingen gissade fel trots en fusklapp. Det är då tur att jag iallafall hamnade hos en sjukgymnast som kan sina saker. Känn, böj, sträck och sen var facit fastställt.
- Nej Klämberg det är inte en liten stukning på ledbandet, det är korsbandet som är av.
- Nej Gröngöling det är inte en uttänjning av korsbandet, det har snarare blivit en blödning på korsbandet och problemet ligger främst i sidoligamenten som gör knät labilt i sidled.
"Läkare är den person som har avlagt läkarexamen vid universitet efter genomgånget yrkesprogram. Därefter kan den examinerade anställas som läkare. I dagligt tal tituleras läkare ofta doktor."
Ordet läkare känns betydligt mer profesionellt än doktor. Tack för er hjälp doktor Klämberg och doktor Gröngöling.
- "Är du en riktig doktor, eller en doktor som Dr. Pepper?"  Dr. Cox - Scrubs

Läkare. Välutbildade tjommar som ändå måste gissa sig fram till svaren.
Det faktum att allmänläkaren Klämberg gissade fel när jag skadade knät den första gången är föga förvånande. Den här gången hamnade jag dock hos en ortoped som nyligen börjat husera på Örebro rehabcentrum, dit det kommer många med idrottsskador. Utmärkt tänkte jag!
Men trots att han träffade mig samma dag som skadan inträffade, 5 veckor efteråt och hade en magnetkameraröntgen att utgå från så lyckades han inte ställa helt och hållet rätt diagnos. Gröngölingen gissade alltså fel trots att han hade en "fusklapp".
Det är då tur att jag iallafall hamnade hos en sjukgymnast som kan sina saker. Känn, böj, sträck och sen var facit fastställt.

- Nej Klämberg det är inte en liten stukning på ledbandet, det är korsbandet som är av.
- Nej Gröngöling det är inte en uttänjning av korsbandet, det har snarare blivit en blödning på korsbandet och problemet ligger främst i sidoligamenten som gör knät labilt i sidled.



Kollar man in ordet läkare på wikipedia får man följande förklaring:
"Läkare är den person som har avlagt läkarexamen vid universitet efter genomgånget yrkesprogram. Därefter kan den examinerade anställas som läkare. I dagligt tal tituleras läkare ofta doktor."
Ordet läkare känns betydligt mer profesionellt än doktor. Tack för er hjälp doktor Klämberg och doktor Gröngöling.

- Robin

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Robin och Pierre

Två grabbar som håller på att ta över hela världen, mer eller mindre.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela