Robin och Pierre

en blogg som inte är rolig eller seriös, men som man ändå vill följa

Intervju

Publicerad 2012-08-05 01:05:53 i Film

Efter typ 5 minuter av filmen var jag redan lite irriterad. Jag avskyr när det är dåliga översättningar i filmer. Framförallt när namn översätts. Ett klassiskt exempel kan jag hämta ur Austin Powers där Doctor Evil blir till Doktor Ond. Pajas till översättare där. I den här filmen är det namnet på en film som översätts. Ghost = Spöke. "Var du med i filmen Spöke?" Vafan! Precis efter kommer det in en servitris och lämnar deras dryck. Hon säger enjoy och går därifrån. Översättaren tyckte det kunde passa att skriva smaklig spis. Vem använder det uttrycket egentligen undrar då jag? Ska nog börja med det.
Men en liten bit in i filmen blir jag på bra humör igen när Sienna Millers karaktär frågar Steve Buscemi: "Är Pierre ditt riktiga namn eller är det något du hittat på för att låta mer internationell? " Jag kom då genast att tänka på när någon släkting (en liten flicka) till Johan undrade om han verkligen hette Pierre, kan man heta det? Så nu undrar jag Pierre, vad är det för något namn du har egentligen, är det verkligen på riktigt?
 
 
Nu tar vi fokus på filmen istället. Det är tydligen en remake av en tysk film med samma namn. Interview alltså, eller Intervju som den heter om vi översätter titeln till svenska. Sienna Miller spelar en divig såpastjärna som verkar bygga karriären på sitt utseende. Steve Buscemi spelar en journalist som normalt sett skriver om politiska händelser men som nu har blivit påtvingad att skriva en artikel om Millers karaktär. Det är intressanta karaktärer och filmen har genomgående bra dialoger. Man blir snabbt intresserad av att få veta mer om de bådas personligheter samt dess förflutna. Filmen avslutas på ett klockrent sätt som nästan får mig att vilja ge filmen högsta betyg. Men bara nästan, den får 4 av 5 mariekex.
 
- Robin

Kommentarer

Postat av: Ass

Publicerad 2012-08-05 12:41:45

Håller med dig! Fruktansvärt irriterande sånt där! Dr Ond? :@ Skämmes ta me fan ;)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Robin och Pierre

Två grabbar som håller på att ta över hela världen, mer eller mindre.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela