Robin och Pierre

en blogg som inte är rolig eller seriös, men som man ändå vill följa

Zacke

Publicerad 2012-08-01 11:41:20 i Film

Jag är verkligen ingen storläsare. Det enda jag läser utöver min påtvingade kurslitteratur är biografier då jag tycker att det brukar vara underhållande, framförallt från rockstjärnor och liknande. Så när folk kommer och klagar över att det saknas så mycket innehåll och förklaringar när böcker görs till film har jag oftast ingen aning om vad de pratar om och tycker att de ska sluta gnälla eftersom det var en guldfilm! Nu har det dock hänt mig för första gången men det handlar inte om äventyrsböcker som Sagan om ringen eller Harry Potter. Nej det handlar om den lille pojken Tsatsiki. Jag läste alla de fem Tsatsiki-böckerna av Moni Nilsson-Brännström flera gånger om när jag var liten och tyckte dom var grymma.
 
 
Trots att det var ganska tunna böcker med enkel och luftig text så är det massvis som inte kommer med i filmen (visserligen är det två böcker i en film) och så ändras det en hel del i handlingen. Sen har jag för första gången blivit besviken över att se Jonas Karlsson i en film, kanske Sveriges bästa skådespelare enligt mig. Men det känns inte som hans fel, det handlar enbart om att i mitt huvud såg den slemmiga, svettiga basisten "Nyponet" helt annorlunda ut. Likaså tycker jag att rollbesättarna har misslyckats helt med tolkningarna av "Elin Eldslukerskan" och "Mårten Pissråtta". Sådär framställs dom inte alls i böckerna! Frågan är ju nu efter att ha sett filmen, hur kommer jag att se handlingen i huvudet om jag läser böckerna nu igen, kommer allt att ha ändrat sig? Jag måste nog se andra filmen (som täcker upp de 3 sista böckerna) redan idag. Sen är det inte omöjligt att jag letar reda på böckerna och plöjer igenom dom.
 
PS. Trots all kritik om filmen (jag har ännu mer som jag inte orkar skriva om, typ som att Göran åker på motorcykelsemester med Elin som i boken blir tillsammans med Nyponet istället för Bodil som han åkte med i boken, osv..) så tycker jag att den är ganska charmig. Jag är ganska nöjd över hur Göran, Maria Grynwall, Per-Hammar, Tsatsiki och Morsan gestaltas jämfört med böckerna.
- Robin

Kommentarer

Postat av: Karina

Publicerad 2012-08-01 20:27:34

Tänkte genast att "Yes, nu blir vi av med en kartong i förrådet!"
Men jag tror faktiskt att du redan fått lådan med just dom böckerna :S

Postat av: Lilian

Publicerad 2012-08-01 21:20:08

Älskar din mammas kommentar till detta inlägget! Haha!

Barnböcker är lätt dom bästa böckerna alla kategorier. /Lilian

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Robin och Pierre

Två grabbar som håller på att ta över hela världen, mer eller mindre.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela