Robin och Pierre

en blogg som inte är rolig eller seriös, men som man ändå vill följa

Köttbullar

Publicerad 2012-07-10 22:36:05 i Mat

Jag fick för mig att göra egna köttbullar såhär på kvällskvisten. Kanske för att jag varit lat och inte tagit mig ut och sprungit som jag tänkte eller helt enkelt för att Jimmy inte var hemma, det gäller att passa på så att man får dom helt för sig själv! Jag har lånat receptet av min mor som har lånat det av Pernilla Wahlgren, så vi vet ju därmed att det är hög klass på det här.
 
 
Börja med att blanda 2,5 dl grädde tillsammans med 6 msk ströbröd, låt det jäsa till sig lite i drygt 10 min. Blanda i 2 tsk salt, 2 krm vitpeppar, 2 krm krossad svartpeppar, 1 liten gul lök,
2 ägg och 2 msk kalvfond (Det här är receptets ohemliga ingrediens som fixar biffen!).
Rör sedan ner 800 gram färs av något slag. För att slippa stå och steka allt så litar jag på ugnen. Smöra en ungsform och rulla köttbullarna. Jag gör dom gärna rätt stora, då behöver man inte rulla lika många! Köttbullarna får vara i ugnen 2x8 min. Sidbyte i halvtid såklart! ;) Ska du bjuda någon fin person på bullarna (fast det gör man väl sällan) så kan det vara smart att korta ner tiden i ugnen och eftersteka dom i pannan en kortis så att dom får lite stekfärg.
 
 
Till det här kör jag faktiskt helst makaroner. Om nu inte någon annan lagar maten vill säga, då tar jag gärna sås och potatis. Ketchupen ska vara Heinz, den med blå design (nu är det visserligen den gröna på bilden tack vare att Jimmy köpt fel, men ändå) för den är helt enkelt bäst!
 
Smaklig måltid!
- Robin

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Robin och Pierre

Två grabbar som håller på att ta över hela världen, mer eller mindre.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela