Robin och Pierre

en blogg som inte är rolig eller seriös, men som man ändå vill följa

Matte

Publicerad 2012-05-03 14:32:49 i Livet

Idag är Pierre iväg och jobbar medan jag ligger hemma på balkongen och läser kurslitteratur, så det är bäst att passa på med att få göra dagens första inlägg! Vi startade delkursen om matematik i förskolan och tidig ålder igår och fick frågor att fundera på till morgondagens seminarium.
En som jag fastnade för var: Vad minns du från din tidiga matematikundervisning?
TIOKAMRATERNA, Så klart! Vi hade ofta en tävling i årskurs 1-2 där alla barn fick ställa sig upp. Sen pekade fröken ut två som tävlade mot varandra. Om fröken sa 3 skulle du vara snabbast med att säga 7 eftersom de talen tillsammans blir 10. Förlorade man så fick man sätta sig ner. Fröken valde ut ett nytt par som skulle tävla och så höll det på tills bara en stod kvar. Jag var duktig på matte och vann ofta, så det kan vara därför jag tyckte om det och kommer ihåg det så väl.


Har du nåt minne från din tidiga matematikundervisning som du kan tipsa mig om?



- Robin

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Robin och Pierre

Två grabbar som håller på att ta över hela världen, mer eller mindre.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela