Robin och Pierre

en blogg som inte är rolig eller seriös, men som man ändå vill följa

Derby

Publicerad 2012-09-16 13:00:00 i Sport

Vad är det som karaktäriserar ett derby egentligen? Idag möter vi Sköllersta 2 som spelar i vår serie. Sköllersta ligger som bekant för typ alla som läser detta cirka en mil från Pålsboda. Är det ett derby då?
Jag anser helt klart att det är ett derby. I Pålsboda har vi enbart spelare som är "fostrade" i Pålsboda. I Sköllersta 2 är det typ enbart spelare som är fostrade i Sköllersta. Alla känner alla på planen (eller jag känner alla eftersom jag jobbat på skolan, men alla känner några iaf) och det blir därför en känsla av prestige i matchen. Det handlar ett derby om för mig när det är på den här nivån. Skulle vi möta Sköllerstas a-lag som i princip bara har massa spelare från Örebro skulle inte samma känsla infinna sig. Jag har inte sett en jävel i deras lag tidigare, så varför skulle den matchen vara någon skillnad mot om jag mötte typ Sturehov? Märket på bröstet spelar ingen roll. Det handlar om spelarna på planen.
 
Sebastian Poropat som är uppväxt i Sköllersta anser inte att det här är ett derby eftersom det är ett a-lag mot ett b-lag och motiverar det med "Skulle det vara derby om Inters b-lag mötte Milans a-lag?". Nej självklart inte, då blir det inte riktigt samma sak. Varför? När det handlar om proffsnivå skulle jag vilja säga att en derbymatch inte handlar så mycket om spelarna på planen. Dom flesta av spelarna på planen är inte uppväxta i Milano och har ingen som helst anknytning till staden, sitt lag eller motståndarlaget. Där spelar man för sitt klubbmärke och för fansen på läktarna. Det är det som gör ett derby speciellt när det handlar om elitnivå, så då skulle det självklart inte bli samma sak om ett a-lag mötte ett b-lag.
 
Så Sebastian nu undrar jag, du som hade lagt handskarna på hyllan vad jag förstår. Hur kommer det sig att du vill vara med just den här matchen om det nu inte är något lite extra speciellt över den?
 
PS. Skrev ihop skiten rätt fort, så vet inte om resonemangen hänger ihop som dom ska.
- Robin

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Robin och Pierre

Två grabbar som håller på att ta över hela världen, mer eller mindre.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela