Robin och Pierre

en blogg som inte är rolig eller seriös, men som man ändå vill följa

Fskl.Ped.

Publicerad 2012-09-06 21:26:24 i Livet

Så har då mitt pluggande dragit igång igen. I tisdags var första dagen. Två nya lärare som delar på den här delkursen. Vi har naturvetenskap samt estetik. Främst kommer det bli biologi och bild. Men det är då inte enbart vanliga lektioner som på högstadiet och gymnasiet. Igår var vi till exempel ute och satte upp spindelfällor på träd för att göra jämförelser med hur många spindlar vi lyckas fånga beroende på vilken hypotes vi ställde inför undersökningen. Vår grupp "Arkeolog-Tåg" valde att ta reda på vilken sida av trädet som lyckas fånga upp flest spindlar, solsida eller skuggida? Vi tror på skuggsidan då det känns som om spindlarna vill ha det lite fuktigt. På måndag får vi se resultatet.
Varför jagar ni spindlar om ni ska jobba med barn fick jag som fråga. Först och främst så tycker barn att djur är intressanta. Sen så tycker dom det är fruktansvärt spännande med att bygga fällor och se om man lyckas fånga något. Kul grej tycker jag. Och så kanske man kan lyckas få barnen att tidigt lära sig att spindlar inte är usch, fy och äckelpäckel.
På bilden blir det en hel del "steg-för-steg-lärande" inom målandets olika moment men vi ska även få lära oss bygga egen spindlar av papper vilket jag ser fram emot.
Det vanliga målandet tycker jag dock inte om. Inte ens lite. Blanda färger hit och dit i olika nyanser är inte min grej. Hur som helst mindre läsande och mer praktiskt arbete denna termin, det känns helt klart som om inspirationen för att plugga har kommit tillbaka.
 
- Robin

Kommentarer

Postat av: Karina

Publicerad 2012-09-06 21:55:03

Konstigt att ingen i våran familj gillar det där med att måla....vi har ju ändå en konstnär i släkten, nämligen din mormors morfar. Nåt borde man ju ärvt!
Låter iallafall kul att pyssla lite :)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Robin och Pierre

Två grabbar som håller på att ta över hela världen, mer eller mindre.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela