Robin och Pierre

en blogg som inte är rolig eller seriös, men som man ändå vill följa

Johanna's Guide - del 3

Publicerad 2012-09-03 19:00:00 i Johanna's Guide

Grooming - manlig skönhetsvård

Idag är det måndag och det betyder att det är dags för mig att sno några minuter i rampljuset igen. Jag tänkte vi skulle kika lite närmare på skönhetsvård för er män! Jag vet att många fortfarande är väldigt skeptiska, jag tycker enbart att det är fördelar och inte alls omanligt - tvärtom. Grooming handlar inte om att ha foundation och börja måla naglarna utan helt enkelt om att vara medveten.

Det är ju givetvis en djungel av produkter därute (och ännu värre är det för oss tjejer) så hur ska man egentligen veta vad man bör ha?

A&O är att veta vilken hudtyp du är. På grooming.se hittar du massa tips däribland en bra guide till hur du kan ta reda på det om du är osäker:

• • • •

Steg 1: Rengör och torka huden. Lämna den sedan bar i två timmar.

Steg 2: Pressa en bit tunt papper mot huden.

Resultat

  • Om du inte upptäcker fett eller flagor är din hudtyp normal
  • Om du inte ser något fett, men din hud känns stram eller flagig är din hudtyp torr
  • Om du ser fett både på näsa och kinder är din hudtyp fet

  • Om du upptäcker fett på näsan, men inte på kinderna har du blandhy

När ni har koll på vilken hudtyp det är är det bara att testa sig fram på produktfronten! Jag garanterar att dyrast inte alltid är bäst, jag har själv flera budget favoriter, så mitt tips är att mjukstarta och när ni har mer koll på vad ni gillar kommer det naturligt att vilja prova mer kvalitetsprodukter. Har samlat lite bilder och olika priser på produkter värda att testa. Om man inte äger en enda hudvårdsprodukt tycker jag att man ska börja med att satsa på en ansiktscremè (gärna med solskyddsfaktor), en ansiktstvätt (rengör huden när du borstar tänderna på kvällen innan läggdags), en rakgel för att undvika hud irritation och ett bra hårvax (aldrig och under inga omständigheter Dax wax.)

 Om ni är sugna på att utforska mer i lugn& ro - internetshoppa! Annars har både kick's, Åhlens och apotektet bra utbud och behöver ni hjälp fpå plats kan ni alltid fråga personalen om råd.

Lycklig shopping!

- Johanna

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Robin och Pierre

Två grabbar som håller på att ta över hela världen, mer eller mindre.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela