Robin och Pierre

en blogg som inte är rolig eller seriös, men som man ändå vill följa

Spindlar

Publicerad 2012-09-19 20:44:58 i Livet

Nu har vi då fått göra våra spindlar som jag pratat om tidigare att vi skulle göra. Men det var inte alls som jag trodde det skulle vara. Jag trodde vi skulle få lära oss ett bra och roligt sätt att bygga spindlar på som man sedan kan göra med barnen. Men nej, de ville tydligen kolla vår egen kreativitet. Vi fick därför skaffa material på egen hand och bestämma hur våra spindlar skulle se ut. Vi grabbar i klassen höll i vanlig ordning ihop och körde på liknande designer.
 
Till kropp och huvud så knövlade jag ihop en tråkig gammal avhandling som jag inte längre ville ha kvar hemma. Den handlade om hur barn styr varandra vill jag minnas. Ett spännande ämne, men just den här var tråkig så den ville jag bli av med.
Sen hade jag fått en gammal kjol ur min mors maskeradlåda. Jag klippte till lagom stora bitar av den som jag sedan svepte in pappersbollarna i. Med limpistol såg jag till så att allt sattes ihop som det skulle.
Till ben blev det sugrör. Avklippta så att de blev lagom långa för att passa spindelkroppen. Fram med limpistolen igen. Det gällde dock att ta lite lagom av limmet så man inte brände på med hur mycket som helst vilket Anton gjorde. Då smälte sugröret.
Som ögon använde vi oss av saltlakrits-godisar. Spindlar ska tydligen ha nån typ av betar till tänder eller nåt i den stilen så där blev det korta små sugrörsbitar som fick vara med igen.
 
Det blev lite för mycket tyg till huvudet vilket helt oplanerat fixade till ett äckligt stort smile på spindeln!
 
Antons spindel till vänster, Jims i mitten och min till höger.
----------     ----------     ----------
Vi fick även rita ett spindelnät på ett bra och enkelt sätt. Dra streck lite hit och dit med en tuschpenna på ett vitt papper. Rita sedan dit de där kanterna som är vågiga men även spetsiga (Tur ni kan se bilden annars hade det aldrig gått att förklara det här).
Klipp ut bilden längs dessa kanter. Klistra in bilden på ett svart papper. Rita dit en spindel. Eller gör som oss - Limma dit en Salt Katt (Godis) och rita sedan ben vid sidan av den så att det ser ut som en spindel.
 
- Robin

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Robin och Pierre

Två grabbar som håller på att ta över hela världen, mer eller mindre.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela